Beszámoló a lengyelországi kirándulásról

2019. 11. 13. 17:09 | HÍREK

A Waclaw Felczak alapítványhoz benyújtott és Baracs Nóra tanárnő által megnyert pályázatnak köszönhetően a pécsi Széchenyi István Gimnázium 12.B osztálya egy négynapos lengyelországi úton vehetett részt 2019. október 19-22 között.

A 17 főhöz 3-an az egyik tizenegyedik osztályból csatlakoztak, így lettünk meg 20-an, valamint négy kísérő jött velünk: Dobosné Hortobágyi Erika és Káplán Krisztina tanárnők, Kutas József igazgató úr, és Szakács Lászlóné gazdasági igazgatónő. Sajnálatos balesete miatt Baracs tanárnő nem tudott részt venni a kiránduláson.

Első nap a hajnali órákban indultunk, délután 4-re értünk szállásunkhoz, a háromcsillagos Gal Hotelbe, ami Tarnówban található. Felkerestük Bem József tábornok emlékhelyeit, szülőházát, szobrát, oszlopokon nyugvó szarkofágját. Este egy jó hangulatú étteremben finom vacsorát kaptunk, majd esti városnéző sétával visszamentünk a szállásra.

Másnap a svédasztalos reggeli után újra buszra szálltunk, Wieliczka felé vettük az irányt. Wieliczka egy sóbánya, ami ma a világörökség (UNESCO) része. Lengyel származású, de magyarul szinte tökéletesen beszélő idegenvezetőnk volt, aki 2 órán keresztül kalauzolt minket a kb. 3 km hosszú földalatti turistaúton. Maga a bánya 327 méter mély, mi 130 m mélyre mentünk le. Érdekes volt látni a sóból kifaragott szobrokat, mint például Árpád-házi Szent Kingát, Kopernikuszt, II. János Pál pápát megjelenítőket. A bánya legnagyobb attrakcióját a világ legnagyobb földalatti temploma, a Szent-Kinga kápolna jelentette. A sóbánya után Krakkóba utaztunk, ott is először elfoglaltuk a szállást. A Premium Hostel 2-3-4 ágyas szobáiban kényelmesen elfértünk, fiatalos és városközponthoz közeli szálló volt, ahol a maradék két éjszakát eltöltöttük. A lepakolás után a Jagelló Egyetem legrégebbi épületét, a Collegium Maiust, illetve Krakkó 200*200 méteres főterét, a Rinek Glównyt látogattuk meg. A hatalmas tér tele volt emberekkel, éttermekkel és boltokkal. A Mária-templom és a nevezetes Posztócsarnok is itt található. Este a Bazylin étteremben vacsoráztunk, ahol tradicionális lengyel ételeket kóstoltunk. Végül elsétáltunk az egykori zsidónegyedbe, a Kazimierzbe, ahol a Schindler listája című film egy részét is forgatták.

A következő nap reggeli után a királyi vár következett a Wawel-dombon. A katedrálisban megemlékeztünk Báthory István fejedelemről. A magas várfalról a kanyargó Visztulában gyönyörködhettünk, majd a ragyogó napsütésben hosszú sétát tettünk a partján. Bejártuk a város egykori gettójának utcáit, tereit, ahol megérinthettek bennünket a 2. világháború elborzasztó tettei. Természetesen városi sétánkból Schindler gyárát sem hagyhattuk ki, hiszen a film egyik legfontosabb helyszíne. Az épület bejáratánál a gyáros által megmentett zsidók arcképei vannak kiállítva. Még azon a napon elutaztunk a Krakkótól 60km-re lévő Auschwitzba, amit a legtöbben nagy izgalommal vártunk. Megrázó volt látni a vasutat, a krematóriumok és gázkamrák maradványait, és a barakkokat.

Este szintén a Bazylin étteremben vacsoráztunk.

Az utolsó nap reggel Zakopane városát jártuk be, alpesi hangulata mindenkinek tetszett. Útravalónak kaptunk egy-egy lengyel fánkot, majd hazaindultunk. Késő estére érkeztünk Pécsre, épségben.

Összességében nagyon jó hangulatban és élményekben gazdagon telt a kirándulás. Örültünk az utazás lehetőségének.

Csery Tamás 12.B

Facebookra feltöltött albumjaink, a kirándulási helyszínekről a következő linkeken megtekinthetőek:

Wieliczka

Tarnów
Krakkó, Rynek Glówy, Kazimierz, Wawel, Visztula part, az a városr
Krakkó Jagelló Egyetem, Collegium Maius
Auscwitz-Birkenau

ESEMÉNYNAPTÁR
KÖVETKEZŐ ESEMÉNYEK

Szabadon választható tanítási órák, hit- és erkölcstan órák jelentkezési határideje

20.
MÁJ.

Digitális kultúra írásbeli érettségi emeltszint

21.

Tanítási szünet, ügyelet

MÁJ.

Egészségnap

21.
ESEMÉNYNAPTÁR
Az alábbi naptárban tudja kiválasztani egy adott naphoz tartozó eseményt. A hónapok között a nyilak segítségével tud lépkedni.