Pécs – A „Miénk a Suli” Közhasznú Alapítvány Zöld Pont elnevezéssel valósított meg önálló projektet a NoPlanetB elnevezésű program során. A pécsi Cserepka Iskola a „Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola” címének elnyerése után fontos mérföldkőnek tekintette a Zöld Pont kialakítását az intézmény udvarán, amit az alsó tagozatos diákok a környezeti nevelés részeként vettek birtokukba.
– Két éve, 2018 szeptemberétől működik az intézményünk Cserepka Iskola elnevezéssel, s az eltelt idő alatt máris nagyon sok mindent sikerült az épület környezetében és magában az iskolában is úgy kialakítanunk, hogy az a korábbinál élhetőbb körülményeket biztosítson a diákok számára – mondta Böhm Dániel. – Intézményünk általános és középiskola, valamint sportiskola is egyben, de angol nyelvi tagozataink ugyancsak vannak. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek 6 éves koruktól egészen 14 éves korukig tanulhatnak nálunk. A sportolók különösen szeretnek itt, mert részükre olyan órarendet tudunk biztosítani, hogy az edzéseiket akár a reggeli, akár a délutáni órákban is remekül be tudják táblázni maguknak.
– A Cserepkában mindig is fontos volt az úgynevezett zöld programok végrehajtása. Miről tud beszámolni?
– Igen, a kollégáktól a vezetőkig nálunk mindenki így van ezzel, mindenkinek szívügye a zöld eszme. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy tavaly 36 fát ültettünk el az iskola környezetében, és részt veszünk minden olyan projektben, amely a zöld eszmével kapcsolatos. Minden olyan lehetőséget megragadunk, amelynek segítségével egy kicsit zöldebbé, élhetőbbé tudjuk varázsolni kívül-belül az intézményt. Így „került képbe” az iskola alapítványán keresztül a NoPlanetB elnevezésű projekt.
– Mit vállaltak a Nincs B Terv programban?
– Egy kültéri tanterem létrehozása volt a célunk. Azt az az udvarrészt, amely korábban aszfaltozott volt, eltüntettük, befüvesítettük, s építettünk a helyére egy kisebb játszóteret. Rövidesen elhelyezzük a padokat és az ágyásokat: mindent úgy alakítunk ki, hogy a gyerekek akár a technika, akár az osztályfőnöki órákon is meg tudják tapasztalni, hogy mit jelent elültetni és gondozni valamit, majd a végén betakarítani azt, ami megtermett. Ezt a projektet nagyrész már megvalósítottuk, az udvar szinte készen van, a szivarfák megeredtek és hajtanak, a fű kizöldült, a padok rövidesen érkeznek. Ettől kezdve már csak a tanító néniken és bácsikon múlik az, mennyire tarták majd fontosnak, hogy ilyen környezetben legyenek együtt a diákokkal.
– Mennyire ismerik a partnerek céljait és projektjeit?
– Több olyan konferencia és találkozó volt, amin részt vettem, bár a járvány hátráltatta ezt a fajta kapcsolattartást. Nagyon hasznosnak tartottam azt, amit másoknál is láttam: induláskor megbeszéltük, kinek milyen ötletei, elképzelései vannak, s idővel igen jó megoldásoknak lehettem tanúja.
– Mennyire fogékonyak a fiatalok a zöld eszmére, az ökológiát érintő problémákra, a klímavédelem kérdéseire?
– Ha már az általános iskolában megkezdődik a zöld szemlélet kialakítása, akkor jó esély van arra, hogy ez a fajta fogékonyság meghatározó marad egy életen át. Nagy örömmel tapasztaltam, hogy miután elültettünk egy-egy fát, minden egyes osztály a magáénak érezte azt. Nem felejtették el, hogy melyik kihez tartozik, s napi rendszerességgel mentek és locsoltak. Én úgy gondolom, sok minden a pedagógustól függ, nem mindegy, miként állunk hozzá a zöld gondolathoz, mennyire tartjuk azt fontosnak. A mi intézményünk ebben jó példát mutat.
– Ha lesz folytatás, lesz hozzá ötlet is?
– Feltétlenül. Ha lesz még ilyen program, részt szeretnénk venni benne. A lehetőségünk, a terület, a csapat adott, várjuk a folytatást, hogy tovább lépjünk, és újra együtt gondolkodjunk.
Íme, a Cserepka Iskola tanulóinak filmjei...
https://drive.google.com/file/d/1Gw3_DUfGFVXIaPJjtkCG2fGYH0BWzTO2/view?ts=5f0d85fc
https://drive.google.com/file/d/1aira7hu2Bni2fP_Pn-jSZl5H0s_ozS_a/view?ts=5f0d8637